Mieskuoro Euga sai alkunsa kesällä 2011, kun joukko nuoria miehiä Turusta ja Tampereelta lyöttäytyi yhteen täyttääkseen aukon Suomen kuorokentällä. Heitä yhdisti unelma nuoresta mieskuorosta, jossa korkea taiteellinen taso ja kunnianhimoisuus yhdistyisivät samanhenkisen joukon yhdessäoloon, myös yli oman kaupungin rajojen. Helsingistä muotoutui periodiluonteisen toiminnan kolmas painopiste. Vaikka jäsenistö on vuosien varrella pääosin vaihtunut, on Eugan profiili pysynyt kautta linjan samanlaisena: reilun parinkymmenen hengen joukko nuoria taitavia laulajia, joista valtaosaa yhdistää tausta poikakuoroissa tai musiikkilukioissa.

Ohjelmistoissaan ja tuotannoissaan Euga pyrkii monipuolisuuteen ja innovatiivisuuteen klassikoita unohtamatta ja on esittänyt säestyksetöntä ja säestyksellistä musiikkia keskiajalta oman aikamme musiikkiin. Kuoro on kantaesittänyt uusia teoksia muun muassa Seppo Pohjolalta, Jukka Linkolalta sekä Anton Vallelta. Euga on vuosien saatossa tehnyt yhteistyötä mm. huippu-urkureiden Pétur Sakarin ja Kalevi Kiviniemen kanssa, ja vuodesta 2017 alkaen Euga on tehnyt yhteistyötä nuorten ammattimuusikoiden pelimusiikkiorkesterin Game Music Collectiven kanssa. Mieskuoro Eugan ensilevy, joulumusiikkia sisältävä Ex Hibernis, julkaistiin joulukuussa 2015.

"Euga voitti!"

Toukokuussa 2013 kuoro sijoittui ensimmäiseksi Cornwallin kansainvälisessä mieskuorokilpailussa alle 40 laulajan sarjassa ja voitti kaksi kultaleimaa Tampereen Sävelessä. Toukokuussa 2014 Euga edusti Suomea Euroopan Yleisradioliiton ja Itävallan Yleisradioyhtiön järjestämässä, suorana televisioidussa ”Europe Sings!” -konsertissa Wienissä ja huhtikuussa 2015 Euga voitti Tampereella VI Leevi Madetoja -mieskuorokilpailun kansainvälisen sarjan.

Tammikuussa 2016 Euga konsertoi Berliinin Filharmonian suuressa salissa yhdessä German-Nordic Youth Philharmonic -orkesterin kanssa. Kesällä 2018 Euga voitti Grand Prix -palkinnon Bratislavan kansainvälisessä kuorokilpailussa, ja kesäkuussa 2019 Euga esiintyi kutsuttuna esiintyjänä Saksassa Aachen Chorbiennale -festivaalilla.

Marraskuussa 2020 Euga voitti Keski-Pohjanmaan konservatorion järjestämän Erik Fordell Grand Prix -kuorokilpailun, joka järjestettiin pandemian vuoksi videonauhakilpailuna. Toukokuussa 2023 Marktoberdorfin arvostetussa kamarikuorokilpailussa Euga palkittiin ”Equal voices” -sarjansa parhaana toisella palkinnolla, ja lisäksi Eugalle myönnettiin erikoispalkinto kilpailun parhaasta pakollisen teoksen esityksestä.